DE EERSTE HAVEN VAN NEDERLAND

Een unieke plek waar wonen, werken en uitgaan samenkomen


HISTORIE

De Oude Haven is de oudste en eerste haven van Rotterdam, ontstaan rond 1350 als er een dam wordt gelegd in het riviertje 'de Rotte', ter hoogte van de Hoogstraat. Bij de dam gaan vissers wonen, de eerste steiger wordt aangelegd en na verloop van tijd ontstaat er handel en scheepvaart waardoor 'Rotterdam' snel groeit.

Het Duitse bombardement op 14 mei 1940 schaadt de stad enorm: de gehele binnenstad wordt verwoest. Gelukkig blijven er nog een aantal gebouwen gespaard die ons herinneren aan de tijd voor de Tweede Wereldoorlog. In de Oude Haven blijven het Witte Huis en alleen de balustrade van Plan C overeind.

 

HET WITTE HUIS, 1898

Het Witte Huis is slechts 45 meter hoog maar toch was zij ooit de eerste en hoogste wolkenkrabber in Europa en behoort nu tot de Top 100 Nederlandse UNESCO-monumenten.

Aan het eind van de 19e eeuw ontwierp de architect Willem Molenbroek dit in Art Nouveau stijl gebouwde gebouw van elf verdiepingen hoog, een voor die tijd ongekende hoogte in Europa. Er zijn wel 1000 heipalen voor de fundering in de grond geslagen. Het Witte Huis was zeer populair bij de inwoners van Rotterdam, deels vanwege het uitkijkplatform op het dak, dat open was voor publiek en te bereiken met een lift, wat in die tijd zeer modern was! De beelden aan de gevel zijn ontworpen door Simon Miedema.

 

PLAN C, 1880

Plan C was een bedrijfsverzamelgebouw, dat een onderdeel was van een stedenbouwkundige ingreep. Het gebouw is in 1880 ontworpen door architect C. Muysken.

Plan C had een vierhoekige plattegrond. Op de begane grond waren winkels gevestigd en aan de kant van de Oude Haven en de Kolk bevonden zich arcades waardoor mensen bij regen droog konden winkelen. Er was een expeditiehof voor de bevoorrading van winkels en in de twee verdiepingen erboven zaten kantoren en woningen. Onder Plan C waren twee doorgangen voor de scheepvaart tussen de Kolk en de Oude Haven.

Het gebied tussen de Kolk en de Oude Haven werd opnieuw ingericht in verband met de verkeersproblemen (op het land én het water) in dit gebied. Plan A en B waren twee bruggen die deel uitmaakten van het plan, Plan C was het bedrijfsverzamelgebouw. Bij het bombardement is Plan C helaas verloren gegaan, alleen de balustrade en de onderdoorgangen hebben de oorlog overleefd.

Na de oorlog wordt in hoog tempo begonnen met de wederopbouw: een nieuwe binnenstad verrijst en dit veroorzaakt in de Oude Haven het schitterende contrast tussen oud en nieuw. Met name de Kubuswoningen vallen op.

 

KUBUSWONINGEN, 1984

De kubuswoningen ontworpen door Piet Blom, in de vorm van een gekantelde kubus op een paal, worden ook wel paalwoning of boomwoning genoemd. De 38 kubuswoningen boven de Blaak nabij de Oude Haven zijn gebouwd tussen 1982 en 1984. Het viaduct op één hoog heet officieel de Overblaak, maar het hele complex staat bekend als het Blaakse Bos. Het complex omvat naast de kubuswoningen ook enkele grotere kubussen, een woontoren die bekendstaat als Het Potlood en een woonflat. De naam het Blaakse Bos verwijst naar de visie van Blom, waarin elke woning een boom voorstelt en het totale complex een bos. Het idee was een soort dorp in de grote stad, een veilige omgeving waarin diverse functies waren ondergebracht.

In de kubuswoning van Blom zitten drie woonlagen: onderin het zogenoemde straathuis met de keuken en de woonkamer, tussenin het hemelhuis met ruimte voor studeer- en slaapkamers, en bovenin de loofhut, een driezijdige piramide met plaats voor een serre, een balkon of een bescheiden tuintje. In de zeshoekige kolom waarop de woning rust, bevinden zich de entree en het trappenhuis. Er is een kijkkubus open gesteld voor publiek of je kan zelf ervaren hoe het is in een kubus te slapen, door een nacht in het Stayokay hostel te boeken.

Het enige gebied dat nog niet was aangepakt, was het gebied tussen de Blaak en de Wijnhaven. Dit gebied heeft sinds 1993 bij de oplevering van de spoortunnel braak gelegen. Nieuwbouw krijgt eindelijk vorm rond een nieuw Gelderseplein. Deze plek wordt een bruisende leefomgeving bestaande uit wonen, werken en uitgaan.

De nieuwbouw bestaat naast Blaakhaven uit woontoren Wijnhaeve en Kantoor Blaak 8. Ook is in 2010 het ontbrekende pand Wijnhaven nr. 23 nieuw gebouwd.

De Oude Haven is al ruim 25 jaar een bruisend en geliefd gebied, waar wonen, werken en uitgaan samenkomen. Een sfeervolle haven waar je kan thuiskomen op een van de terrassen en wat kan drinken of 's avonds heerlijk kan eten in een van de restaurants. Het gebied is erg goed te bereiken vanwege de centrale ligging in Rotterdam. Er is voldoende parkeergelegenheid en het ligt op steenworp afstand van metro- en treinstation Blaak. Kom ook eens gezellig langs in de Oude Haven en geniet van het uitgebreide aanbod!

Why would you be part of it?


  • 1) Een ware oase in de stad...

    Als je vanaf de Blaak of Maasboulevard, na een drukke werkdag of een dagje shoppen de Oude Haven binnen stapt, waan je je in een fantastische oase. Achter de Kubuswoningen ligt een pareltje verborgen! De zonovergoten terrassen nodigen in de zomer uit tot uren loungen met een wijntje erbij, of heerlijk dineren met uitzicht over de historische haven. Maar ‘s winters kun je hier ook prima terecht.

  • 2) Centrale ligging en dus goed bereikbaar...

    De Oude Haven is zeer goed bereikbaar. Vanaf metro- en treinstation Blaak stap je zo uit bij de Oude Haven. Ook zijn er voldoende parkeergarages in de buurt waar je je auto prima kan parkeren. En met de fiets sta je helemaal zowat op het terras geparkeerd.

  • 3) Voor iedereen wat wils; hip, kak, jong, oud, modern en historisch

    De diversiteit aan restaurants en bars zorgt dat er voor iedereen wel een leuke locatie is om wat te gaan drinken, eten of een dansje te wagen. Of je nu hip en trendy bent of meer een kakker. Nog studeert, werkt of al met pensioen bent, er zit gegarandeerd een leuke zaak tussen. En horeca is niet het enige wat de Oude Haven te bieden heeft; er zijn ook leuke festivals en marktjes, maar ook is er genoeg historie en kunst te zien.